Γενικά για το πρόγραμμα

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Κύπρος-Ελλάδα-Ομογένεια: εκπαιδευτικές γέφυρες» σχεδιάστηκε το 2014 από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών (Γραφείο Σχολικών Δραστηριοτήτων) με αφορμή τη συμπλήρωση 40 ετών από την τουρκική εισβολή του 1974. Υλοποιείται έκτοτε με συνδιοργανωτές την Πρεσβεία της Κύπρου στην Ελλάδα – Μορφωτικό Γραφείο – Σπίτι της Κύπρου, το Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης (Μακεδονίας-Θράκης) και το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Ελλάδος.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα / διαγωνισμός απευθύνεται σε μαθητές  όλων των τάξεων νηπιαγωγείων, δημοτικών σχολείων, Γυμνασίων και Λυκείων της Ελλάδας, της Κύπρου και της Ομογένειας, δημόσιων και ιδιωτικών και τελεί υπό την Αιγίδα της Α.Ε. του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας Κυρίου Νίκου Αναστασιάδη.  Υλοποιείται με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας και του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου.

Βασική επιδίωξη του προγράμματος είναι να αποτελέσει εκπαιδευτική «γέφυρα» ανάμεσα στην Ελλάδα, την Κύπρο και την Ομογένεια και να ενδυναμώσει τη συνεργασία και την επικοινωνία ανάμεσα σε όλες τις μαθητικές κοινότητες του Ελληνισμού.

Στόχοι του προγράμματος αυτού είναι:

  • Να γνωρίσουν οι μαθητές όλων των βαθμίδων (από την Ελλάδα και την Ομογένεια) τον Κυπριακό Ελληνισμό
  • Να γνωρίσουν τη σκλαβωμένη κυπριακή γη
  • Να κατανοήσουν το εθνικό μας πρόβλημα (το Κυπριακό), να προβληματίζονται και να νοιάζονται για αυτό και να τοποθετούνται κριτικά και γόνιμα ως προς αυτό
  • Να διεκδικούν την επανένωση της Κύπρου
  • Να κατανοούν και διεκδικούν τα δημοκρατικά ιδεώδη καλλιεργώντας πνεύμα αγάπης, αποδοχής, ομόνοιας
  • Να κατανοήσουν τις ιδιαίτερες συνθήκες κάτω από τις οποίες χιλιάδες Ελληνόπουλα ζουν σε χώρες του εξωτερικού προσπαθώντας να διατηρήσουν τη γλώσσα και την εθνική τους ταυτότητα
  • Να επικοινωνήσουν, να συνεργαστούν και να συνδημιουργήσουν μαθητές από διαφορετικές σχολικές μονάδες
  • Να γνωρίσουν οι μαθητές (από την Κύπρο) τη σύγχρονη Ελλάδα, τα προβλήματά της και τις προοπτικές της
  • Να ενθαρρυνθούν σχολεία της Ελλάδας ώστε να επισκεφτούν την Κύπρο και σχολεία της Κύπρου ώστε να επισκεφτούν την Ελλάδα
  • Να εκφραστούν δημιουργικά οι μαθητές ως προς τον Κυπριακό Ελληνισμό με όποιον τρόπο επιθυμούν

(προτεινόμενοι) Θεματικοί άξονες προγράμματος-διαγωνισμού

  • Το κυπριακό πρόβλημα: διαδρομή, συνέπειες, προοπτικές
  • Ο κυπριακός πολιτισμός
  • Πολιτιστικές διαδρομές στη σύγχρονη Κύπρο και στη σύγχρονη Ελλάδα
  • Οι κοινότητες του Ελληνισμού σε όλον τον κόσμο: προβλήματα και προοπτικές
  • Η ιστορία της Κύπρου
  • Η ιστορία της Ελλάδας
  • Ελλάδα-Κύπρος-Ομογένεια: «γέφυρες» και «χάσματα», συγκλίσεις και αποκλίσεις
  • Η Ελλάδα και η Κύπρος στην ταραγμένη Νοτιοανατολική Ευρώπη
  • Περιβαλλοντικές προκλήσεις για την Ελλάδα και την Κύπρο
  • Η κυπριακή διάλεκτος και οι «θησαυροί» της
  • Η Ελλάδα και η Κύπρος στην εποχή της οικονομικής κρίσης
  • Η Κύπρος στη λογοτεχνία και τις τέχνες
  • Κυπριακές κοινότητες στην Ελλάδα και τον κόσμο
  • Η Κύπρος μέσα από εικόνες και κείμενα
  • Διαχρονικά μηνύματα από τους αγώνες των Ελλήνων (Κυπρίων και Ελλαδιτών) για την ελευθερία

Σημειώνουμε ότι κοινό χαρακτηριστικό όλων των μαθητικών δημιουργιών που θα υποβληθούν, πρέπει να είναι ο Ελληνισμός της Κύπρου και τα προβλήματά του αλλά και γενικότερα τα προβλήματα και οι προοπτικές του Ελληνισμού, σε όποιο μέρος της γης και αν υπάρχει και αναπνέει. Τα μαθητικά έργα μπορούν να αφορούν τόσο σε ιστορικά στοιχεία (Κυπριακό πρόβλημα, αγώνες των Ελλήνων) όσο και σε ζητήματα που αφορούν το παρόν (πώς αναπτύσσεται και δημιουργεί ο Ελληνισμός, προβλήματα και αδιέξοδα) αλλά και το μέλλον του Ελληνισμού (σχέδια, όνειρα, προοπτικές).

Κατηγορίες δημιουργιών των μαθητών: 

  • Διήγημα, μυθιστόρημα
  • Δοκίμιο (για τους μαθητές της δευτεροβάθμιας)
  • Παραμύθι
  • Ποίημα
  • Μουσική σύνθεση (τραγούδι, μουσική & στίχοι)
  • Εικαστικό έργο (ζωγραφιά, αφίσα, σκίτσο)
  • Σποτ μικρής διάρκειας που θα έχει σαν στόχο να ευαισθητοποιήσει, να συγκινήσει, να παρακινήσει, να καταστήσει τον θεατή γνώστη και συμμέτοχο του προβλήματος
  • Ταινία μικρού μήκους που θα έχει τη μορφή μυθοπλασίας ή ντοκιμαντέρ
  • Κατασκευή τρισδιάστατη
  • Πολυμεσική παρουσίαση του κυπριακού προβλήματος (power point)
  • Σχολική εφημερίδα
  • Ιστοσελίδα ή blog
  • Φωτογραφία

Ποιοι μπορούν να συμμετάσχουν:

Ομάδες μαθητών της πρωτοβάθμιας (όλων των τάξεων των δημοτικών σχολείων και των νηπιαγωγείων) και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (όλων των τάξεων) δημόσιων και ιδιωτικών σχολικών μονάδων της Ελλάδας, της Κύπρου και της Ομογένειας (ελληνικά και κυπριακά σχολεία ή μεμονωμένα τμήματα που λειτουργούν σε χώρες του εξωτερικού). Στο διαγωνισμό μπορούν να λάβουν μέρος:

  • ένα μεμονωμένο τμήμα ενός σχολείου
  • μια ή περισσότερες τάξεις ενός σχολείου
  • μια ομάδα μαθητών από περισσότερα τμήματα ή τάξεις ενός σχολείου
  • ένας μεμονωμένος μαθητής (ή μαθήτρια)
  • δύο ή περισσότερες τάξεις από διαφορετικές σχολικές μονάδες

Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να έχει αναλάβει την παιδαγωγική καθοδήγηση της μαθητικής ομάδας ένας ή περισσότεροι εκπαιδευτικοί της σχολικής μονάδας. Ακόμη η Οργανωτική Επιτροπή του προγράμματος θεωρεί ιδανική συνθήκη τη σύμπραξη σχολικών μονάδων από την Ελλάδα, την Κύπρο και την Ομογένεια με σκοπό τη συνεργασία, την επαφή του μαθητικού δυναμικού και του εκπαιδευτικού προσωπικού και την από κοινού υποβολή δημιουργιών. Γι’ αυτό και όχι μόνο επιτρέπονται αυτές οι συμπράξεις αλλά και παρακινούνται οι συμμετέχοντες να αναζητήσουν σχολεία-συνεργάτες για τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό.